Wednesday, January 20, 2010

REPORT KESIHATAN IBU













Keadaan ibu semakin hari semakin tenat...setiap masa mengerang kesakitan...minggu lepas seharian aku dan ayah melayan ibu ku yang sakit...sampai satu tahap ubat tahan sakit (mophine) pun tk berkesan langsung...selama 24jam jgk ibu aku menanggung sakit dan akhirnya dia bersetuju nk pergi ke hospital utk rawatan selanjutnya pada pukul 5.00pg...




Aku tiba kat kecemasan lebih kurang pukul 5.10pg...perjalanan dari umah nenek aku lebih kurang 10minit je sbb waktu keadaan di jalan raya pun tkde kenderaan...ibu aku didaftarkan sebagai pesakit biasa iaitu bkn kritikal...waktu tu bg aku dh kritikal, dengan keadaaan kaki dia yg dh bengkak dan sakit yg amat sgt...lps pegawai perubatan memberi rawatan saringan, aku perlu g daftar nama ibu ku dan dpt no giliran untuk rawtan brjmp ngan doktor...waktu tu, aku ingat takde org lg cpt perkhidmatan utk berjumpa ngan doktor...rupa2nya silap, dr kul 5.34pg masa pendaftaran sampai lah lebih kurang kul 6.10pg br lah dipanggil utk berjmp ngan doktor...aku duk tye pd kaunter pendaftaran, " Encik, knp lambat sgt sdgkan tiada pesakit lain utk dptkan rawatan?..."...dia jwp, " harap bersabar, nti doc panggil..."...tu je jwp yg berulang dia bg...aku dh tak tahan nk dgr ibu aku mengerang sakit sbb seharian tk tido dan tk cukup rehat...aku duk tinjau kat bilik doc, rupanya tengah tido!!!...lg lh aku menyirap, nak marah pun ade...aku terus pggil pegawai perubatan masa aku sampai kat kecemasan dan nyatakan ibu dh tk tahan sakit lg...




No angka giliran ibu dh dipanggil...citer punye citer ttg ape sakit ibu ku nk bg dia faham dan tau ape sakitnye...aku tak tau lh doktor nie klu check pesakit, dia mmg tk perlu pegang ke pesakit tu dan tye mane yg sakit....tgk je mmg dh tau ke!!!...pesakit plk yg kene pegang dan tunjuk kat mane yg sakit...doktor nie dh pandai sgt kot, smpai aku plk yg kene duk tekan kaki ibu aku yg dh bengkak, selak kan baju dan kain utk tunjuk kat dia mane yg perlu ditgk kan....APE SEBENARNYA TANGGUNGJAWAB DOKTOR YE...kadang patut lh ramai org yg tk berpuas hati dgn layanan Hospital Kerajaan...sedangkan ibu aku pernah berkhidmat dengan Hospital Kerajaan dimana tmpt dia mengadu sakit dan ingin mendapat rawatan....ibu aku pernah dpt staf cemerlang dan selalu mendapat pujian dr pihak atasan hospital tu...tp malang sekali layanan terhadap staf sendiri pun terabai...




Masa utk masuk ke wad pun lambat sikit jgk lah...tp itu aku faham, kite kene tgk keadaan wad sama ada kekosongan atau pun tidak....ada staf @ nurse yg ok ada yg senyap je...aku dh byk kli masuk hospital duk teman ibu ku, tp layannya ok lah....tp hr tu mmg ade kurangnya smp drip ibu ku tersumbat dan plaster pd tgn nye berdarah tidak di tukar...bila ada salah seorg kwn ibu ku menjenguk dan secara kebetulan dia adalah MA kanan hospital tu, terus dia g jmp sister utk bertyekan knp tidak bertukar dan tidak diambil tindakan...terus jap lg dia dtg tukar dan tandakan tarikh penukaran plaster dan drip baru pada 13/01/2010...aku bagaikan nk gelak je smp mcm tu sekali tindakan mereka....pg sblm nk balik, drip ibu aku dh tercabut sendiri, tk perlu lg nurse nk cabut...jarum kat drib tu pun bengkok...aku senyap je lah malas nk wat aduan...nti ape kate dia org tk habis2 nk mengadu je....
Tu lah kisah aku sepanjang aku menemani ibu ku selama 4 hari di hospital kerajaan...


Aku nk mengucapkan ribuan terima kasih atas kunjungan kwn2 aku di Pejabat Bendahari, UTeM terutama kakak yg byk mengambil berat ttg aku dan keluarga ku...dlm hati nie tk terbalas jasa kamu semua atas pengorbanan walaupun hye kunjungan...dan terima kasih atas sumbangan ikhlas yg amat aku hargai....




"'AKU HIDUP KESEORANGAN TIADA ADIK, TIADA KAKAK DAN TIADA ABANG...AKU HIDUP TIDAK BERTEMAN HYE LAH KAWAN2 SEJATI YG MENGIRINGI KU SEPANJANG MASA WALAUPUN BERJAUHAN...AKU HIDUP PENUH KESEPIAN HYE BERTEMANKAN AIR MATA DAN KESEDIHAN...AKU HIDUP PENUH DUGAAN YANG DAPAT MEMBERSIHKAN DOSA2 KU DAN DAPAT MENGAJARKU ERTI SEBENARNYA KEHIDUPAN..."




AKU MOHON AMPUN DAN MAAF SEKIRANYA ADA TERSALAH KATA DAN TERSILAP MENGATA...DAN AMPUNKAN LH DOSA IBU KU DAN DOA KWN2 SEJATI UTK IBU AMAT AKU PERLUKAN...SEMOGA KEHIDUPAN DAN KESAKITAN IBU KU DIKURANGKAN BEBANNYA...SEKIRANYA SEPANJANG HAYATNYA TELAH MEMEBUAT ADIK BERADIK ATAU KENALAN TERGURIS HATI, MAAFKAN LAH DIA DAN AMPUNLAH DOSA NYE...DAN REDHA LAH SEKIRANYA HAYATNYA SETAKAT INI SAHAJA...ITU LAH SAHAJA YANG AKU PINTA DR SEMUA KENALAN AKU, IBU KU DAN KELUARGA KU....









2 comments:

  1. nurul, byk2 bersabar yer...
    akk tahu, bukan mudah nk hadapi semua nie
    kalau akk di tempat nurul pun akak x tahu samada akk kuat ataupun tak
    aper yg penting, doakan utk mak semoga dpt meringankan sedikit penyakitnyer
    Insya Allah

    ReplyDelete
  2. nurul...kak ita ucapkan tahniah diatas kesabaran nurul.Nurul mmmg seorg yg tabah...kak ita sampaikan menitis air mata baca kisah nurul..nasib kita tak tahu akan datang...kita sebagai hamba yg kerdil haruslah sabar & redha apa yg telah tersurat dlm hidup kita. Kak ita doakan nurul sentiasa tabah & moga kesihatan ibu nurul bertambah baik...Semua org ada ibu...tahu macam mana perasaan nurul...

    ReplyDelete