Tuesday, April 27, 2010

PENGALAMAN AKU MENJAGA IBU

Pada 9 Januari 2010 (sabtu), ketika ibu sedang merintih sakit ibu meminta aku utk menjaga dia dan dia merayu pada aku supaya untuk mengambil cuti separuh gaji selama 1 bulan sahaja...Ibu berjanji pada aku waktu tu jgk yang dia akan bayar gaji untuk jaga seperti mana aku mendapat gaji skrg....aku merintih menagis dan terus menagis...aku tk tau nk ckp mcm mane pd ibu aku waktu tu....dia terus merayu pada aku " Nak (Anak), tlg ibu...ibu pinta sgt nak jaga ibu utk selama 1 sebulan je...ibu merayu sgt2...Along,tkde sape nk jaga ibu...Bolehkan...Nti ibu bagi duit pencen ibu pada Along"....Aku hanya mampu mengangguk je, air mata menitis....sdgkan aku sayang utk tinggalkan kerja dan kwn2...aku bkn penting diri tp tmpt kerja adalah twmpat aku meluahkan perasaan dan tmpat aku menghilangkan kedukaan aku...Tak kira aku sakit pun aku tetap dtg kje walaumacam mane pun aku gagahkan diri utk kje....KAWAN2 ADALAH TEMPAT AKU MENGUBATI KEDUKAAN DAN MEMBUANG SEGALA KESEDIHAN AKU...

Aku susah utk buat keputusan waktu tu....dalam mase yang sama jgk, aku sayang sgt pada ibu dan keje...aku tk tau mcm mane nk buat keputusan, aku minta pendapat dari kakak kesayangan aku dan kawan2 aku...akhirnya pada 16 Januari 2010 (sabtu) aku membuat keputusan untuk menjaga ibu...terus ibu aku menadah tangan rasa bersyukur hajatnya termakbul..."Along, terima kasih sgt2 sbb anak ibu sggup jaga ibu....ibu hanya pinta 1 bulan je...tak lbh dari tu...kejap je Along...." kate ibu aku....lalu ibu mengaup kedua tapak tangan dia pada muka aku...lagi lah menitis air mata aku tak berhenti sbb ibu terlalu mengharap sgt2 pada ku...sayu sgt2 hati ku waktu tu...hye Allah je tau mcm mane perasaan aku sebagai seorg anak dirayu utk dirinya (ibuku)...

Pada 18 Januari 2010, aku mengisi borang utk mengambil cuti separuh gaji selama 2 bulan atas sbb menjaga ibu...Ketua jabatan aku meluluskan cuti dan cuti tu berkuatkuasa 1 Februari 2010...Tapi pada 26 Januari 2010, aku membawa ibu pergi ke hospital sbb ada temujanji klinik gyne...waktu tu ibu mmg tk berapa sihat lagi...dah tk blh bergerak sgt dan sistem pembuangan air pun dah tk mcm normal lg...kaki ibu makin hari makin bengkak dan keras mcm kayu...hanya ibu saja je yang tau mcm mane rasa kesakitan dan penderitaan nya itu...waktu doc meminta aku buat keputusan sama ada nk masuk wad atau pun tidak kerana keadaan ibu dh teruk...aku merintih dengan sape aku nk minta tlg...akhirnya aku membuat keputusan utk ibu aku dimasukkan di wad...tp layanan di wad amatlah buruk...mmg lah ibu tiada lagi harapan utk hidup lagi tp sampai hati mereka tidak melayan ibu aku...klu lah aku dan ayahku tak menjaga ibu aku pasti ibu aku mengerang kesakitan sorang diri sahaja....pada 28 Januari 2010, ibu aku perlu menjalani kaunseling di PCU (Palatiff Care Unit) tempat org menunggu saat2 dan detik2 penghujung nyawa)...nak tau knp aku gelarkan PCU tu mcm tu!!!, nti aku cerita pada new post...tp korang nak tau, mase tu ayah aku disuruh oleh salah seorg staff nurse tu utk pergi sendiri dengan menggunakan kenderaan sendiri utk pergi ke PCU...tp utk makluman lah, barang sape yg dh didaftarkan ke wad sekiranya ade appoinment di klinik lain nurse akan bwk pesakit tu smp pintu klinik....tp kes aku nie lg lah teruk, dah lah kene guna kenderaan sendiri...nurse hanya bg wheel chair utk ibu aku duduk, bkn nk tlg angkatkan tp ayah aku plk kene angkatkan dan tolak smp kat kereta wira aku tu...sampai hati dia org buat ibu dan klrga aku mcm tu...aku membuat keputusan untuk membawa ibu aku blk umah pada 29 Januari 2010....

Pada hari pertama aku telah mula cuti separuh gaji pada 1 februari 2010, seawal pagi kul 5 aku dh mula terjaga utk menguruskan ibu ku...bkn setiap kul 5 tp setiap jam aku kene bgn utk membantu ibu membuang air...aku tk tau mcm mane nk cerita saat ibu hendak nak buang air besar dan kecil...betapa susah nye ibu ku nak melakukan nya, tidak sama seperti org yang lumpuh dan orng memakai pampers yang senang utk membuang air besar dan kecil...tangan ku ini lah yang menolong untuk pembuangan itu...susah susah susah utk aku ceritakan...ketumbuhan cancer tu keluar bkn sahaj di dalam badan tp dibahagian luar sama ada di perut dan dibahagian bawah...setiap hr dan setiap mase tgn dan jari nie yang membantu ibu ku utk urusan pembuangan...betapa seksanya hidup ibu ku...ibu pendam sakitnya tiada perkataan sakit pun yg klr dr mulut dia...

Pada 2 Januari 2010, ibu meluahkan hasrat utk klrkan duit utk membuat penambahbaikan umah bahagian dapur dan memberi aku sedikit duit untuk persiapan sekiranya aku kahwin...aku tertanya knp ibu aku berkata mcm tu...aku hanya melayan kerenah dan permintaan ibu...pada hr tu dh keadaan sakit, aku bwk ibu ke pjbt pos utk pengeluara duit bkn lah sedikit tp byk...kat pjbt pos mane lh klr byk sgt, aku terpaksa bwk ibu aku ke bank...nasib baik dengan pertolongan kwn2, aku dpt berurusan dengan manager bank CIMB Bukit Baru, Melaka...sungguh baik hati manager tu smp melayan ibu di kereta hanya semata2 nk klrkan duit dr ASB...tp mgkin Allah nk duga kesabaran aku, waktu tu sistem ASB tk berfungsi...ibu plk mengerang sakit smp dh menggigil...aku tk tau nk wat mcm mane lg...manager tu suruh aku g CIMB Jalan Hang Tuah dan nasihat aku utk buat Transfer Telegraphic (TT) utk keselamatan supaya tk berlaku sebarang rompakan keatas aku dan ibu...aku dengan penuh kesabaran dan bagi semangat pd ibu supaya dapat bersabar dan tahan kesakitannya itu...Alhamdullilah semua urusan tu berjalan dengan keradhaan dariNya...

Selang 2 hari, ibu dh tk mampu utk menahan sakit...ubat mophine pun dah tk berfungsi dlm badan ibu...aku pun terpaksa membuat keputusan seorg diri utk membawa ibu ke hospital, pada waktu itu ayah sedang bertugas....aku memapah ibu masuk ke dalam kereta, aku tk tau nk cerita mcm mane derita dan penat aku pada ketika itu...sebelum pergi ke PCU aku memberi ibu aku mophine, aku menagis waktu tu sbb aku terasa bagi racun dan dadah pada ibu aku...ibu aku jd mai mai mcm org dh kene dadah sbb aku bg dos lbh (15ml)...aku panik waktu tu dan aku bwk kete secepat dan selaju yg mungkin...setiba je di PCU, aku memanggil doc tp tk dilayan...aku jgk yg kene angkat ibu klr dr kereta dan letak ibu ku wheel chair...cuba bayangkan aku yg wanita nie berat 60kg nie menggangkat ibu 55kg...rase nk menagis je waktu tu...tkde sape nk tlg aku waktu tu...tkde sape yg nk bantu aku...tkde sape nk dgr rintihan aku waktu tu...takdeeeeee sape pun yg faham hati dan perasaaan aku...langsung tkde....

AKU TIADA ABG, TIADA ADIK BERADIK...
TIADA SAPE YANG BOLEH AKU BERGANTUNG HARAP
KETIKA AKU MERMERLUKAN BANTUAN....
AKU BERSENDIRIAN MENGATUR PERJALANAN HIDUP AKU DAN IBU AKU...
MENGATUR SEGALA SERBI KEHIDUPAN KLRGA KU...
AKU REDHA TP APEKAN DAYA TAKDIR MEMAKSA AKU
UNTUK MENERIMA SURATAN TAKDIR INI....

7 comments:

  1. sedihnya!! terpaksa stop baca sebab sedih sangat.. ini semua ujian hidup.Allah tau kita boleh terima ujian ni, tu yang dia bagi kat kita. Along memang kuat!

    ReplyDelete
  2. tabahkan hati nurul...akak tahu perasaan nurul..akak pun dah lalui...

    ReplyDelete
  3. anakkunci syurga ialah SABAR...ank yang taat dan bahagia,,adalah anak seperti anda... syabas atas apa yg kamu lakukan buat ibu...sesungguhnya semua jasa kita kpd mereka ,, takkan dapat di balas hingga ke akhir hayat....

    ReplyDelete
  4. Sabar sis.. di sebalik kesusahan ada kesenangan. Ilmu sabar berfungsi bila kita diuji. Selamat bermujahadah..

    www.shazrilakmal.com

    ReplyDelete
  5. MasyaAllah, apa khabar ibu nya sekarang. Ok dah ke dari lumpuh tu? Semoga Sis diganjari syurga. Amin2.

    ReplyDelete
  6. Sabar & redhalah sis. Ujian saya lagi hebat. Saya anak tunggal. Saya anak angkat. Saya ada isteri dan anak2 yg masih kecil. Kedua-dua ibu bapa saya sakit lumpuh terlantar atas katil bertahun-tahun. Mereka tak boleh urus diri sendiri tanpa bantuan orang lain. Saya terpaksa berhenti kerja untuk menjaga mereka dan hantar ke hospital hampir setiap minggu untuk rawatan. Anak sulung saya pula menghidap lelah dan ketumbuhan dalam usus besar. Bayangkan dalam keadaan begini untuk tempoh yg lama semua saya kena hadap sorg2. Penat, stress, tiada freedom, duit selalu x cukup, tak payah ceritalah. Sepupu sepapat, pakcik makcik, anak2 buah baik sebelah ibu atau bapa, jiran2 ke, tiada seorg pun yang sukarela nak tolong jaga ke, hulur sikit ke, hantar pegi hospital ke. Bila minta tolong ada jer alasan.

    ReplyDelete